Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam.

Goodbye Heise.

Posted in it by maciejewski on Marzec 30, 2011, 22:00

Po kilku latach działalności swoją aktywność kończy Heise Online, jeden z portali internetowych o tematyce IT. Subskrybowałem Heise, jednak częściej od dostarczania informacji zadziwiał mnie podejściem do tematyki.
W jednym z ostatnich wpisów czytamy:

Komisja Ubuntu Technical Board jednogłośnie odrzuciła wniosek o takie zmodyfikowanie programu instalacyjnego Ubiquity, aby już podczas instalacji systemu możliwe było dołączanie pakietów pochodzących od innych producentów. Chodzi przy tym w szczególności o odtwarzacz Flash Player firmy Adobe, którego brakuje po standardowej instalacji Ubuntu – przykładowo, z tego powodu z serwisu YouTube można korzystać dopiero po ręcznym doinstalowaniu tego programu.

Tego rodzaju ograniczenia są niezrozumiałe dla początkujących użytkowników Linuksa, którzy postrzegają je raczej jako błędy w Ubuntu – dlatego też Flash powinien być instalowany od razu w ramach domyślnego procesu instalacji, argumentują zwolennicy zmiany. Koncepcja ta nie powinna powodować też komplikacji natury prawnej – została już w tym względzie wydana wstępna zgoda ze strony prawników.

źródło

Ogólnie tekst rzeczowy oraz, owszem, prawdziwy. Zastanawia tylko ten komentarz, że „tego rodzaju ograniczenia są niezrozumiałe dla użytkowników” – chyba żaden system operacyjny* (z Windows na czele!) nie instaluje flash player’a domyślnie, jest to tzw. oprogramowanie firm trzecich i może być instalowane wyłącznie przez użytkownika na jego własne życzenie, szczególnie że wiąże się to z zaakceptowaniem regulaminu producenta tego oprogramowania i zgodzeniem się na jego warunki co jest równoważne z zawarciem umowy prawnej (nieprzestrzeganie tego regulaminu może mieć konsekwencje prawne).

Więc ja pytam – jak mogłoby być możliwe i uczciwe instalowanie takiego oprogramowania automatycznie t.j. bez zgody użytkownika???

Kolejny raz kłania się rzetelność dziennikarzy internetowych. Nie będę płakał po Heise Online.

* – nie wiem jak to jest w Apple iOs

Reklamy
Tagged with: , ,

Z dużej chmury mały deszcz czyli o rzetelności polskiego dziennikarstwa internetowego raz jeszcze.

Posted in it, tekst by maciejewski on Luty 7, 2011, 14:25

Z mojego czytnika RSS właśnie  z wielkim hukiem wyleciał kolejny kanał. O ile dobrze pamiętam, kiedyś dawno dodałem do śledzenia komputerwfirmie.org z racji ciekawego artykułu o zastosowaniu otwartego oprogramowania w przedsiębiorstwie. Kolejne wpisy raczej pomijałem po przeczytaniu tytułu i początku tekstu, najczęściej teksty były przedrukami z innych serwisów albo odgrzewaniem wiadomości, które pojawiały się na anglojęzycznych serwisach kilka dni wcześniej.

Powodem pozbycia się kanału z czytnika był tekst, który ostatnio pojawił się na łamach ich portalu. O ile pierwszy akapit ma jeszcze jakiś sens, choć brzmi totalnie abstrakcyjnie:

Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej i skuteczniej wykorzystują w swoich działaniach wirtualne środowisko pracy i  zaawansowane technologie dostarczane w łatwy sposób w formie usług online. Rozwiązania w chmurze obliczeniowej są odpowiedzią na potrzeby małych firm z sektora MSP, które od tej pory mogą czerpać korzyści ze wsparcia narzędzi zarezerwowanych do niedawna dla większych klientów z rozbudowaną infrastrukturą IT, przy jednocześnie niskich kosztach operacyjnych.

Dzięki technologiom informatyczno-komunikacyjnym do przeszłości przechodzą biura w ich klasycznym ujęciu – z pracownikami siedzącymi przy swoich biurkach w hałasie ciągle dzwoniących telefonów. Rozwój usług informatycznych sprawił, że stale podnoszony jest komfort środowiska pracy, jak również efektywność pracowników, którzy lepiej zarządzają swoim czasem. Wszystko to sprawia, że firmy mogą lepiej wykorzystywać potencjał pracowników w celu realizacji swoich celów biznesowych.

Dalej jest tylko gorzej, nie będę wklejał całego tekstu, bo ogólnie jest to marketingowy bełkot. Link zamieszczony na końcu tekstu prowadzi do witryny  Microsoft Online Services na której można zobaczyć pełną ofertę i wachlarz dostępnych usług. Oczywistym jest, że online’owe wersje Outlooka/Exchange i Sharepoint nie wystarczą w zupełności do prowadzenia firmy. Dlatego też wystarczy zajrzeć do Case Study gdzie widać, jak przebiega wdrożenie:

Testy prowadzone były na serwerach Dell Power Edge 2950 i Power Edge 2600, w obu przypadkach z procesorami Intel Xeon.

Windows Server 2008 RC1 wdrożony w tym scenariuszu pozwala zbudować środowisko dostępowe dla systemów i aplikacji działających wewnątrz firmy, nawet pomimo ograniczeń dotyczących połączeń zdalnych oraz tunelowania VPN w sieci publicznej i wewnętrznej.

Gdzie chmura? Gdzie eliminacja kosztów infrastruktury jeśli wdrożenie zaczynamy od postawienia serwera za 20 000 zł netto z oprogramowaniem za kolejnych kilka? Jeśli nie dysponujemy klimatyzowaną serwerownią i szafą rack oraz dobrym UPS szykujmy się na wydatek dodatkowych kilku-kilkunastu tys. zł. Jeśli faktycznie chcemy przenieść nasze aplikacje do chmury pomyśleć musimy o produkcie Microsoft Windows Azure, który daje nam szansę uzyskania korzyści opisanych w powyższym tekście jednak ponieść trzeba będzie koszta przygotowania aplikacji lub migracji obecnego rozwiązania.

O ile nie udało mi się znaleźć żadnych danych na temat popularności usług Online Services to Microsoft na głównej stronie projektu Azure opublikował link do raportu, w którym przyznaje, że po roku działalności platformy Azure udało im się uzyskać 31 000 klientów. Nie trzeba chyba nikogo uświadamiać jak niski jest to wynik.

Microsoft’s cloud computing platform Azure is a year old today, and Microsoft says it now has 31,000 customers. The new number is a 55 percent increase from the 20,000 customers Microsoft said Azure had in July.

Nie dziwi mnie wcale ten wynik, gdyż w sektorze MSP koszta infrastruktury mogą nie być szczególnie duże – małe markowe serwery są tańsze niż kiedykolwiek a wydajność mają naprawdę imponującą. Podobnie niezawodność oraz łatwość konfiguracji, nierzadko rolę administratora sieci i systemów informatycznych małej firmy pełni obeznany w technologii pracownik któregoś działu lub, w przypadku nieco większej firmy jeden pracownik lub za nieduże pieniądze lokalna firma świadcząca usługi IT. Średnio obeznany z technologiami sieciowymi licealista jest w stanie  zainstalować podstawowy serwer (kontroler domeny, router/firewall, dhcp i SMB) i nie musi nawet wiedzieć co to ICMP. W razie problemów większość rozwiązań znajdzie w 5 minut w google. Tak, wiem, większość rasowych adminów-wyjadaczy mnie zlinczuje, ale taka jest prawda, administrowanie siecią przestało być elitarne.

Dlatego też większość małych firm woli pozostać na własnych rozwiązaniach niż płacić per cykl procesora i dodatkowo ponosić relatywnie wysokie koszty przeniesienia oprogramowania do chmury. Pierwsza zasada informatyki mówi, że nie naprawia się tego co działa dobrze.

Zrozumiałym więc jest, że Microsoft nie uznaje tak słabych wyników za porażkę – Azure to wyspa na morzu stagnacji Microsoftu, który kurczowo trzyma się Intela z jego x86 gdy Arm od kilku lat zjada rynek (i tym samym zyski). O ile cloud computing samo w sobie nie jest niczym odkrywczym, to kompleksowa platforma z możliwością przeniesienia aplikacji firmy, które do tej pory działały na serwerach Windows jest jakością, która w kolejnych latach może się Microsoftowi opłacić, jednak na razie na pewno na tym nie zarabiają i – podejrzewałbym – dalecy są od momentu zwrotu poniesionych kosztów.

Co jednak najważniejsze w tym tekście – w jaki sposób jeden i ten sam tekst, który jest jedną wielką reklamą i wydaje się być zupełnie oderwany od rzeczywistości w dniach 7-8 lutego 2001 ląduje na głównych stronach kilku największych portali IT w Polsce i kilkudziesięciu mniejszych.  Webhosting.pl, Komputerwfirmie.org, Bankier.pl Locos.pl, Twoja-firma.pl, Egospodarka.pl czy mamy do czynienia z armią serwisów zombie, które po prostu kopiują wszystko jak leci czy też sponsorowanymi tekstami-reklamami Microsoftu, do których ktoś zapomniał dopisać „Artykuł sponsorowany?”

Tagged with: ,

Tego wpisu nie ma i nic w ogóle nie ma.

Posted in it, refleksje, tekst by maciejewski on Luty 3, 2011, 00:00

Koniec świata w Roku Pańskim 1420 nie nastąpił. Nie nastały Dni Kary i Pomsty poprzedzające nadejście Królestwa Bożego. Nie został, choć skończyło się lat tysiąc, z więzienia swego uwolniony Szatan i nie wyszedł, by omamić narody z czterech narożników Ziemi. Nie zginęli wszyscy grzesznicy świata i przeciwnicy Boga od miecza, ognia, głodu, gradu, od kłów bestii, od żądeł skorpionów i jadu węży. Świat nie zginął i nie spłonął. Przynajmniej nie cały.
Ale i tak było wesoło.

-Andrzej Sapkowski: Narrenturm

Wszelakie portale wieszczą koniec internetu w związku z wyczerpującą się pulą adresów IPv4. Dlatego też piszę ten tekst 27 stycznia 2011 i ustawię automatyczną publikację na tydzień później, czyli 3 lutego, gdy to zgodnie z doniesieniami dziennikarzy i specjalistów nic już nie będzie (czyżby zemsta Kononowicza?). Szkoda gadania na tę całą nagonkę bo wszystko to nie jest warte przysłowiowego funta kłaków. Jeśli więc czytasz tego posta spójrz za okno czy świat nie wygląda jak w świetnym  web-komiksie Romantically Apocalyptic. Jeśli natomiast świat wygląda dokładnie tak jak wyglądać powinien a Twoje łącze internetowe działa zupełnie tak jak działać powinno (tak samo strony internetowe wyglądają zupełnie tak…) to znak, że pora przestać wierzyć w dziennikarstwo. Pytanie tylko w co w dzisiejszych czasach można jeszcze wierzyć?

Nie rozumiem czyli metoda Copy’ego-Paste’a + bezmyślność

Posted in it, tekst by maciejewski on Listopad 29, 2010, 21:01

W trzecim kwartale bieżącego roku zanotowano duży spadek liczby spamu. W październiku, w porównaniu z sierpniem, liczba niechcianych e-maili zmniejszyła się aż o 47 procent. Mimo tak znacznego spadku spam stanowi 82,3% wszystkich listów elektronicznych. Kwartał wcześnie było to 84,4%

źródło: Locos.pl („Kwartał wcześnie było to” – pisownia oryginalna)

Po pierwsze: październik to pierwszy miesiąc czwartego kwartału więc – po drugie – jeśli tak ogromny spadek miał miejsce w trzecim kwartale to jak możliwy jest kolejny spadek o 47% w październiku oraz fakt, że po jednym (lub dwóch, w trzecim kwartale oraz w pierwszym miesiącu czwartego) takim spadku i tak spam stanowi 82% wszystkich maili?

Przy bardzo odważnym założeniu (przy tej ilości danych lepiej się chyba nie da), że wartości w trzech miesiącach kwartału rozkładają się równomiernie po 1/3 to spadek odsetku spamu o 47% (dajmy dla ułatwienia 50%) w jednym miesiącu czyli z 84% do 42% powinien dać nam (84/100+84/100+(84*(1-0,47))/100)/3 = 70% średniego odsetku w kwartale. Acz to tylko dywagacje.

Przechodząc do sedna: jak można zmienić jedną wartość o 50% tak by wartość końcowa porównania dwóch pozostała bez zmian?  x1/x1+y1 = x2/x2+y2 i równocześnie x1/x2 = 1/2? Odpowiedź jest prosta: Należy analogicznie zmienić drugą wartość i mamy gotowe: 1/11 = 2/22. Wilk syty i owca w ciąży cała

Nie wydaje mi się jednak, żeby w ciągu kwartału ogólna ilość maili zmieniła się tak bardzo. Tym razem jednak pod tekstem (nota bene umieszczonym w dziale „publikacje”, autor Piotr Błaszczeć) znajdziemy informację: [źródło: www.arcabit.pl] Po kliknięciu na link oczom naszym ukazuje się dokładnie ten sam tekst. Czy publikacja polega na przeklejeniu artykułu znalezionego na innym serwisie? Chyba, że ten sam autor pisze dla obu serwisów, nie wiem, na Arcabit nie podano autora, ale jest za to link: źródło: SC Magazine. Pod wskazanym adresem znajdziemy trzy serwisy UK, USA i Australia, na wszystkich trzech poszukałem tekstu, który mógłby być źródłem informacji dla autora. Pierwszy na jaki natrafiłem po wpisaniu frazy „spam october” w wyszukiwarce wprawił mnie w osłupienie:

As a result, according to Symantec’s MessageLabs Intelligence Report for October, the global ratio of spam in email traffic fell 4.2 percent to 87.5 percent.

źródło: SC Magazine. Dość druzgocąca różnica w obliczeniach, ale być może porównywano inne okresy.

Natomiast tekst, który – jak mniemam – posłużył do napisania tego na Arcabit, gdyż tekst jest właściwie ten sam (tylko w oryginale jest dłuższy, czyżby nie chciało się całego przetłumaczyć?) znalazłem na australijskiej stronie serwisu pod tym adresem z adnotacją: This article originally appeared at itpro.co.uk, tym razem przynajmniej autor ten sam. Jak widać polska wersja to tylko tłumaczenie angielskiej co nie przeszkodziło „autorowi” w podpisaniu tekstu swoim nazwiskiem, nie wiem czy to taki teraz standard. Brnąc dalej w tekst znalazłem dwa kolejne tropy w postaci linków do serwisów źródłowych:

Both Symantec and Kaspersky have noted the spam decline, with the former finding October volumes went down 47 per cent when compared to August.

Kaspersky figures showed a decline in the third quarter when compared to the previous period, with the level of spam out of all detected messages recorded at 82.3 per cent, down from 84.4 per cent.

Udałem się więc na stronę Kaspersky Lab i w wyszukiwarce znalazłem tekst: October sees dramatic reduction in spam from the USA

According to Kaspersky Lab’s October spam report, the amount of spam in mail traffic decreased by 3.7 percentage points and averaged 77.4% for the month.

Tutaj mowa o spadku o zaledwie 3,7 punktu procentowego. Należy zwrócić uwagę właśnie na fakt, że po raz pierwszy użyto określenia punktu procentowego co świadczyłoby o znajomości fundamentalnych zagadnień statystyki (wzrost 10% wartości o 10% daje wynik 11%, wzrost 10% wartości o 10 punktów procentowych daje 20% wynik, tak na marginesie). Jednak jak wyczytać możemy w tytule tekstu raport dotyczy USA. Koniec końca udałem się na stronę główną Kaspersky Labs w poszukiwaniu raportów. Jak się szybko dowiedziałem dane takie publikowane są na serwisie SecureList (firmowanym zresztą przez logo Kaspersky) i tam znalazłem szczegółowy raport, w który jestem w stanie uwierzyć:

The amount of spam in email traffic fell by 3.7 percentage points compared to September’s figure and averaged 77.4%.

Skąd się nagle 3,7 „procent”  zamieniło w 47 ? Pewnie nigdy nie dowiemy się co brał autor analizy raportu, mnie natomiast irytuje poziom polskiego dziennikarstwa internetowego. Wszędzie widać tylko kopiowane artykuły innych serwisów, czasem ktoś pokusi się o tłumaczenie zagranicznego (lepsze lub gorsze, zazwyczaj to drugie). Liczy się tylko żeby tytuł był krzykliwy, licznik wizyt podskoczył i sponsor zapłacił za wyświetlone reklamy. Kilka miesięcy temu, kiedy Rupert Murdoch ogłosił że zamierza stworzyć internetową gazetę, za której czytanie będzie się płacić byłem przekonany, że w morzu darmowych serwisów taki pomysł na pewno na siebie nie zarobi, teraz jednak byłbym w stanie zapłacić kilka zł miesięcznie (jeśli metoda płatności będzie sensownie skonstruowana) za rzetelne i profesjonalne podejście do tematu dziennikarstwa w internecie.

Czy aby na pewno?

Posted in it, refleksje, tekst by maciejewski on Listopad 27, 2010, 22:00

Rozbawił mnie nieco wpis na jednym z niby-informatycznych portali Nextmag.pl. Nie wątpię w rzetelność Kaspersky Lab, bo kto jak kto ale ta firma ma naprawdę ogromny wkład w sprzątaniu syfu po Microsofcie rozwój bezpieczeństwa komputerów, ale najpierw rozbawiło mnie oświadczenie:

Podczas przeprowadzania badania nie zostały złamane żadne zabezpieczenia. Nazwy sieci i ich dokładna lokalizacja nie zostały nigdzie ujawnione, żadne dane nie zostały zgromadzone ani też nie były przetwarzane

Może się czepiam szczegółów, ale policzenie i przeanalizowanie danych o ilości sieci i ich zabezpieczeniach to też zgromadzenie i przetworzenie danych, ale rozumiem że po ostatniej aferze z samochodami Google Street View każdy chce się zabezpieczyć najlepiej jak to możliwe.

Do czego dążę: zaciekawiły mnie bardzo wyniki testu – 33% sieci nie jest w ogóle zabezpieczonych, co wcale prawdą być nie musi, bo np. w moim mieście wszędzie można wyszukać dostępne pozornie nie zabezpieczone sieci, którymi lokalni dostawcy internetu łączą np. poszczególne bloki z głównym węzłem. Skądinąd wiem też, że pomimo braku szyfrowania WEP/WPA na poziomie WIFI urządzenie na końcu odbierze wyłącznie sygnał szyfrowany protokołem SSL przy użyciu zestawu odpowiednich kluczy.

Nie mówię, że Kaspersky Labs nie wzięli takiego faktu pod uwagę (choć sprawdzenie tego mogłoby zostać uznane za próbę włamania się do sieci) ale po raz n-ty kłania się bardzo zły nawyk nie podawania źródła informacji przez autorów artykułów na serwisach internetowych. O ile w prasie drukowanej nie można do tekstu dołączyć 100 stron szczegółowego raportu o tyle w Internecie po to mamy linki, żeby z nich korzystać i uwierzytelniać swoje podsumowania. Na zachodnich portalach technicznych jest to standard, u nas wciąż można tylko wierzyć, że autor (dobrze jeśli w ogóle się podpisze) tekstu nie wyssał z palca.