Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam.

Ubuntu Countdown

Posted in tekst by maciejewski on Kwiecień 17, 2010, 12:19

Złośliwi twierdzą (jak już kiedyś pisałem), że nazwa Ubuntu w którymś z języków Afrykańskich plemion znaczy tyle co „nie działa mi Debian”. Dla mnie nazwa ta znaczy „to ma po prostu działać” i działa. Po przebojach związanych z poprzednią aktualizacją tym razem bardzo sceptycznie podszedłem do nowego wydania (obecnie jeszcze w wersji beta). Jak się krótko potem okazało moje obawy były zupełnie bezpodstawne. System działa tak jak powinien – nawet z płyty cd odpala się zgrabnie i szybko. Na dzień dobry działa wifi, dźwięk oraz laptopowe umilacze pracy. Flash player instaluje się bardzo ładnie i to wprost ze strony Adobe.com – miło z ich strony, że wykonali taki ukłon w stronę systemów spod znaku wesołego nielota – strona sama wykrywa system operacyjny i proponuje odpowiednią wersję programu a przeglądarkowy APT pozwala sprowadzić całą instalację do bodajże trzech kliknięć „OK”.

Tuż po instalacji (a nawet bez niej w przypadku uruchomienia z płyty) mamy do dyspozycji pełnoprawny system operacyjny – przeglądarka internetowa, komunikator, klient poczty i pakiet do odtwarzania multimediów. Dodajmy do tego pakiet biurowym programy do obróbki obrazów, nagrywania płyt i już wiem, że niewiele będę musiał instalować a instalacja dzięki świetnemu systemowi repozytoriów i nowemu panelowi z oprogramowaniem sprowadza się do wejścia w odpowiednią kategorię i wybrania typu aplikacji, nie trzeba nawet znać jej nazwy ani tym bardziej lokalizacji pliku instalacyjnego, to system będzie wiedział za nas. Coś jak Apple’owy Appstore, tylko za darmo 🙂

W nowym wydaniu spotkamy więcej zmian niż zazwyczaj, niby to tylko 6 miesięcy a bardzo wiele się zmieniło. Jedyne do czego można się przyczepić, to może zbyt bliski różowemu nowy motyw graficzny, ale kobietom pewnie się spodoba, a mężczyźni i tak nie zwracają uwagi na kolory (chyba, że jest to kolor etykietki na butelce piwa).

Jak już wspominałem, nowe livecd jest jeszcze szybsze i łatwiejsze w obsłudze (wkładasz płytę i uruchamiasz komputer), zachęcam do ściągnięcia instalacji, odpalenie z płyty nie powoduje żadnych zmian na komputerze, więc nie trzeba się niczego obawiać. Oficjalne wydanie za 12 dni.

Komentarze 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Macieslaw said, on Kwiecień 17, 2010, 14:01 at 2:01 pm

    Ja tam się przyczepie, laptop na baterii trzyma ok godziny nie więcej, gwibber strasznie zżera pamięć nawet bootchart przy stracie systemu zżera 80%, ale wywaliłem obydwa i chodzi w miarę. Po lekkim liftingu gdm pokazuje się praktycznie z dźwiękiem, szkoda że trzeba sporo czekać na pokazanie Pulpitu nie zauważyłem żeby jakoś szybciej ruszał w porównaniu do starszych wersji. No i na 64bitach są problemy z flashem trzeba ściągnąć testowe z adobe. Ja czekam już na 10.10 mają poprawić nie tylko szybkość startu ale też szybkość działania ubuntu i mam nadzieję, że im się to uda.

    • maciejewski said, on Kwiecień 19, 2010, 07:25 at 7:25 am

      Baterii nie testowałem, ale sprawdzę i porównam, pulpit mi się pokazuje nie dłużej niż w windows, a flash player, to zauważ proszę, że nawet w Windows 7 nie działa w IE8 x64, domyślnie odpalana jest 32 bitowa wersja. Nie wiem czemu Adobe tak zwleka, wszak procki 64 bitowe nie od dziś są na rynku.


Skomentuj

